De verkoop van smartphones over zijn hoogtepunt heen

  • Geplaatst op

De verkoop van smartphones over zijn hoogtepunt heen
Apple, maar ook andere producenten, merken het wereldwijd, de verkoop van smartphones daalt, de markt lijkt aan het verzadigen. Het hoge tempo waarmee Apple, Samsung en Andere producenten nieuwe modellen op de markt brengen lijkt zijn tol te eisen. De consument wordt een beetje “vernieuwingsmoe” en lijkt het wel best te vinden. Een smartphone van het nieuwste model kost toch al snel rond de 600 euro en steeds meer mensen komen tot de conclusie dat het niet per se nodig is om ieder jaar een nieuwe te kopen. Als je met je smartphone normaal omgaat dan kan hij gemakkelijk meerdere jaren meegaan. Steeds meer mensen komen tot dit inzicht en besluiten om hun telefoon langer te blijven gebruiken en de aanschaf van een nieuwe smartphone uit te stellen.

Geen spectaculaire verbeteringen
Vooral modellen die niet heel veel verschillen van hun voorganger hebben het moeilijk. Gebruikers die al een iPhone 6 hebben, zitten niet meteen te wachten op de 6S. Dit viel ook al op bij de 5-serie. Vervolgmodellen die werden uitgebracht hadden een beduidend lager marktaandeel dan waar op was gehoopt. Nauwelijks verbeteringen, alleen wat kleine aanpassingen, maakten de nieuwe modellen voor een grote groep gebruikers niet dusdanig aantrekkelijk dat zij massaal naar de winkel snelden om een nieuw toestel aan te schaffen.

Samsung blijft marktleider
Samsung blijft, ondanks dat ook hun groei stagneert, marktleider als het gaat om de verkoop van smartphones, op de voet gevolgd door Apple. De terugval van het aantal verscheepte smartphones van Apple was in het laatste kwartaal dramatisch, maar liefst 16,3% minder dan in het vorige kwartaal. Apple had al aangekondigd dat de winst sinds 2003 geen record opleverde. De voornaamste reden daarvoor was de dalende verkoop van smartphones.